Voi Matti, olit ollut eilen televisiossa. Teillä pääministereillä on tällaisia velvollisuuksia. Ei, en nähnyt ohjelmaa. Olin töissä. Se taas on minun ensisijainen velvollisuuteni hyvänä kansalaisena.

Rehellisyyden nimissä en tosin voi sanoa ihan varmasti, olisinko seurannut sinua televisiosta siinäkään tapauksessa, että olisin ollut kotona. Ehkä en ihan tiedä, pystyisinkö siihen näin pian suhteemme jälkeen.

Sitä paitsi minulla on on nyt omat tieni, omat projektini, tämä kirjan kirjoittaminen ja muu. Voin sanoa kuin julkkis iltapäivälööpissä, että olen kiireinen, onnellinen ja täysillä mukana tässä elämänmuutoksessani. Toden nimessä olen vielä jonkin verran jäljessä kilpasisarestani, Matti. En ole vielä ehtinyt varata aikaa kampaajalta, ja rakennekynsiä ei kuulemma rakenneta ihan hetkessä. Oman elämän - ja julkisuuden - hallinta on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, ja erityisen tärkeää se on minulle noviisille, joka olen vasta astunut avoimesti julkisuuteen.

Niin että kun te siellä televisiossa puhuitte puoluejohtajien kesken, niin ymmärräthän, Matti, että asianne saattaa kuulostaa juuri tällä hetkellä minulle hieman etäiseltä. Sanomalehdestä luin tänä aamuna, että olitte keskustelleet menemisestä Natoon. No, omassa henkilökohtaisessa elämässäni minä yritin tänään mennä töihin, ja siitäkin oli tulla kansallisen luokan katastrofi. Paljaat jääpinnat pienen lumisateen alla ovat pettäviä kuin valtioiden ydinaseiden rajoitussopimukset.

En siis ehtinyt kovin paljon pohtia sitä, minkälaisia vaikutuksia olisi maamme liittymisestä Natoon, koska paljon lähempänä oli huoli siitä, mitä tapahtuisi jos olisin katkaissut nilkkani. Tämä olisi ollut omassa henkilökohtaisessa taloudessani merkittävä terveydenhoito- ja sairaalamäärärahakysymys. Sillä olisi ollut makrotaloudellisia vaikutuksia niin kokonaispalkkaukseen, työn tuottavuuden kasvuennusteisiin kuin henkisen hyvinvoinnin edistämiseen varattuihin määrärahoihin. Oli lähellä, Matti, etten päätynyt viettämään viikonloppua jalka kipsissä sohvalla sipsipussi kainalossa, kuntoutusmetodina jokin Ylen lupamaksuvajeella kustantama c-luokan toimintasarja. Ja entä jos tätä olisi jatkunut viikkoja! Seurauksena olisi ollut yhteiskunnallisesti kokonaisvaltainen kerrannaisvaikutus, johon meillä näin pienessä maassa ei ole yksinkertaisesti varaa.

Tämä on minun elämäni tulopoliittinen kokonaisratkaisu, Matti. Niin että minusta sinne Natoon menemisestä voisi keskustella vasta sen jälkeen kun on varmistettu, että koko kansakunta pääsee aamulla turvallisesti töihin.

Nyt muuten, kun minäkin suunnittelen uraa yritystaloudessa, uraa, jolla on vähintään kansallisia kasvunäkymiä, joudun tekemään myös mittavia investointeja, ja aloittelevien yritysten tapaan lainapääomalla. Et arvaakaan, Matti, miten kalliita rakennekynnet ovat laittaa, ja miten korkeita ovat pikavippien todelliset vuosikorot, vaikka ne ovatkin nopeita saada. Eikä niissä onneksi koskaan kysytä, mihin kukin aikoo investoida.